Iniö

Satuimme kesällä Utön laiturissa mukavan veijarin viereen. Joimme siinä alkoholijuomia, hän omassa paatissaan ja minä ja velimies mun paatissa. Siinä oli mukava jutella, taisi olla männäsuven harvoja suvi-iltoja.

Tulihe sitten puhe lentämisestä. Hän harrasti sitä vallan oikealla lentokoneella, minä vain tuolla simulaattorilla. Ja niinkuin nyt humaltuvien varhais-keski-ikäisten miesten logiikkaan sopii, siirryimme mitä luontevimmin keskustelemaan hyttysistä. Niitä ei näkynyt ja nehän lentävät, you know. Kertoihe tämä mies olleensa jonkin suviyön Iniössä. Hyttysiä oli ollut niin paljon, että käytössäni olevat kirosanat eivät riitä, tai ne kokevat yllättävän ja erittäin rajun deflaation. Kirosanan deflaatio on siis sitä, että kun kirosanoja on käytössä vitun vähän, ne riittävät aikaisempaa karmeampien seikkojen kuvailuun.

Nykyinen äidinkielenopetushan kuuluu, kuten olen sen jo aika monille kertonut: jos amisjamppa sanoo kerran, että vittu, tokaisu tarkoittaa, että kirjallisessa ilmaisussa se korvataan pilkulla. Jos sanotaan, että vittu, mutta kaksi kertaa peräkkäin, se tarkoittaa että ensimmäinen vittu eli välimerkki tarkoittaa pistettä, kysymys- tai huutomerkkiä. Jälkimmäinen tarkoittaa, että vittu-ilmausta seuraava sana kirjoituksessa aloitetaan isolla kirjaimella.

Tehdäänpä pari harjoitusta. Tai harjoitetta, kuten nykyään nähdään hyväksi sanoa. Huomaa, että myös sanojen päätteet pitää oikaista ja slangi-ilmaukset korjata yleiskielisiksi.


Tehtävät:

1) "vittu mä kävin rullaas faijan röökit vittu"

2) "vittu mun broidi sanoi vittu ett pitää roudaa noi styrkat tonne dösään vittu"

3) "vittu käytsä lesoon mulle vittu vittu"

4) "vittu käytsä lesoon mulle vittu vittu vittu"

5) "vittu sataa vittu vittu en me skoleen vittu"

Ratkaisut:

1: Varastin isäni savukkeet.

2: Veljeni sanoi, että nuo vahvistimet pitää kantaa linja-autoon.

3: a] Ylpeiletkö minulle?! b] Ylpeiletkö minulle !?

4: Ylpeiletkö minulle...

5: Sataa. En mene kouluun.

No mitäs vittua tällä on tekemistä Iniön tai hyttysten kanssa? Luepa jonkun mainetta niittäneen kolumnistin juttuja. Heillä näyttää olevan tapana aloittaa jostakin asiasta ja päätyä johonkin, millä on verrattain vähän tekemistä sen edellisen asian kanssa. Ajatuksen kulku saattaa olla seurattavissa, mutta juuri näin siinä kuitenkin käy. Vittu. Päällä ja hännällä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tähän samaan sortui muuten saarnassaan arkkipiispa evp. John Vikström siinä ainoassa saarnassaan, jonka olen häneltä kuullut. Ja hänen kaltaisensa aseman hankkineen luulisi osaavan pysyä asiassa. Sikäli saarna oli kuitenkin oiva, että hän hauskoin sanakääntein ja ajatusleikein johdatti kuuntelijansa tunnetilasta toiseen. Sitä paitsi siinä kuunnellessa ei voinut tietää, että saarnan häntä ei ole sen pään pari. Vaan ainahan se on hienoa kun oikein arkkipiispa puhuu. Vittu.

Niin se Iniö. Iniö on suure joka kuvaa verenhimoisten hyttysten määrää ilmamassassa. Sen yksikkö on mygga. Yksi mygga vastaa yhtä verenhimoista ininälentäväistä kuutiometrissä ilmaa. 1 Myg = 1 Hyttynen ilmakuutiossa. Alla on harjoitteita:

Tehtävät:

1) 1 Mygg =

2) 57 Mygg =

3) 1245 Mygg =

4) 12374328752843750847 Mygg =

Ratkaisut:

Tehtävät 1- 3: vittu vastaukset näkee otsaluullakin vittu

Tehtävä 4: Tässä on kyseessä täysmyggiö eli täysiniö. Tarkasteltava ilmamassa on saavuttanut hyttyskylläisyyspisteen, jolloin hyttysten välissä ei ole enää ilmaa. Joukkoon sopii silti mikä tahansa nisäkäs päästäisestä sinivalaseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nautical Aesthetics III

Luovaa kielenkäyttöä

Masennuksen hoito